Menu

Pumpkin pie chia pudding

Het is officieel herfst en dat betekent dat het seizoen van de pompoenen is begonnen! Ik kan echt niet wachten om allerlei gerechten met pompoen uit te proberen. Ik heb voor het eerst pompoen gegeten in Zuid-Afrika, flespompoen om precies te zijn. Een flespompoen is butternut in het Engels en eerst had ik totaal niet door wat ik nu eigenlijk aan het eten was, maar ik vond het heerlijk! Sinds die tijd ben ik telkens meer en ook verschillende pompoenen gaan eten en ik ben groot fan! Een goede pompoen heeft heel weinig nodig, gewoon geroosterd uit de oven vind ik het al onweerstaanbaar lekker. 

Het recept wat ik vandaag met jullie wil delen is ideaal als gezond ontbijt of als verantwoord toetje. Chia zaad is een goede bron van vezels, anti-oxidanten en eiwitten en zou bij (behoorlijk hoge doseringen) ook een positief effect op de bloeddruk hebben. En doordat er in dit toetje ook pompoen zit krijg je ook nog wat extra groentes binnen. En dat terwijl je eigenlijk alleen maar aan het genieten bent, wat wil je nog meer? Begin wel minimaal 4 uur, of liever nog de avond van tevoren met bereiden voor het beste resultaat. Heb je weinig tijd? Maak dan een extra grote batch, want het blijft enkele dagen goed in de koelkast. Ideaal voor drukke ochtenden. 

Aantal: 2 goede ontbijtjes of 4 toetjes
Duur: 5 minuten + kooktijd pompoen + minimaal 4 uur opstijven

Ingredi├źnten:

  • 225 gram geroosterde of gekookte pompoen
  • 2 el maple syrup
  • 400 ml kokosmelk uit pak (of 200 ml uit pak en 200 ml uit blik voor een extra romig resultaat)
  • 1 flinke tl pumpkin spice mix (of gebruik speculaaskruiden)
  • 1 el vanille
  • 60 gram chiazaad
  • Kokosyoghurt en wat extra pumpkin spice mix voor het serveren (ik gebruikte de Alpro mild and creamy met kokos)


Methode:

  1. Begin minimaal 4 uur of het liefst nog de avond van tevoren. 
  2. Voeg pompoen, maple syrup, kokosmelk, pumpkin spice mix en vanille toe aan de blender en pureer geheel glad. 
  3. Voeg de chia zaad toe en pulseer tot het chia zaad goed gemengd is. Verdeel over 2 of 4 glazen.
  4. Laat minimaal 4 uur opstijven in de koelkast. 
  5. Serveer met kokosyoghurt en wat extra pumpkin spice mix. 

Reacties

Geen reacties gevonden

Write comment

* Verplichten velden